فعالية برنامج تدريبي فى تحسين التمييز الانفعالي لدى الأطفال المعاقين بصريًا بمدينة أسيوط

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Assuit University

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فاعلية برنامج تدريبي فى تحسين التمييز الانفعالى لدى عينة من الأطفال المعاقين بصرياً بمدينة أسيوط .
وتکونت عينة الدراسة من (20) تلميذاً وتلميذة تتراوح أعمارهم ما بين (6 – 12) عاماً ممن حصلوا على أدنى الدرجات فى مقياس التمييز الانفعالى وتم تقسيمه عشوائياً إلى مجموعتين تجريبية وضابطة عدد کل مجموعة (7) تلاميذ وقد خضعت أفراد المجموعة التجريبية إلى أثر برنامج تدريبى بينما لم تتعرض المجموعة الضابطة لأى برنامج تدريبى وللإجابة على فروض البحث تم استخدام التحليلات الاحصائية ( المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية واختبار مان ويتنى واختبار ويلکوکسن ) وأظهرت نتائج الدراسة .

·        وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية ومتوسطات درجات رتب أفراد المجموعة الضابطة على مقياس التمييز الانفعالى لصالح أفراد المجموعة التجريبية عند مستوى 0,01.
·        لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطى رتب درجات التلاميذ فى المجموعة التجريبية فى التطبيقين البعدى والتطبيق التتبعى بعد تطبيق البرنامج بشهرين على مقياس التمييز الانفعالى للأطفال المعاقين بصرياً عند مستوى 0,01 .

نقاط رئيسية

Training program - Emotional discrimination - Visually impaired children

الكلمات الرئيسية


The current study aimed at verifying the effectiveness of a training program on improving emotional discrimination among a sample of Children  with visual  Impairment  in Assuit city.

   The sample study consisted of (20) male and female students , aged (6 - 12) years who obtained the lowest grades on the emotional discrimination scale and was randomly divided into two groups,  experimental groups (n=7) and control group (n=7) . The members of the experimental group were exposed to the Training program ,While the control group was not exposed to any training program . To answer the research hypotheses, statistical analyzes were used (mathematical averages, standard deviations, Mann-Whitney test and Wilcoxon test). The results of the study showed.

There are statistically significant differences between the means of the experimental group members and the means of the control group members on the emotional discrimination scale in favor of of the experimental group members at the level of 0.01.

There are no statistically significant differences between the means of the experimental group in the post and follow up applications (after applying the program two months) on the emotional discrimination scale for children with visual impairment  at the level of 0.01

أبو الهدى ، إبراهیم محمود (2006) : فعالیة برنامج إرشادى لتخفیف مستوى القلق لدى عینة من المراهقین المعاقین بصریاً ، رسالة ماجستیر غیر منشورة ، کلیة التربیة ، جامعة عین شمس .
السمادونى ، السید إبراهیم (2007) : الذکاء الوجدانى أسسه – تطبیقاته – تنمیته ، دار الفکر العربى : عمان .
المحمدى ، أیمن محمد (2001) : فاعلیة الدراما للتدریب على بعض المهارات الاجتماعیة وأثره فى تنمیة الثقة بالنفس لدى الأطفال المکفوفین بمرحلة ما قبل المدرسة ، أطروحة دکتوراه غیر منشورة ، کلیة التربیة ، جامعة الزقازیق .
تشارلسن داروین (2005) : التعبیر عن الانفعالات عن الإنسان والحیوانات ، ترجمة مجدى الملیجى ، المجلس الأعلى للثقافة : القاهرة .
عبد الحمید ،جابر و کفافى،علاء الدین (1990) : معجم علم النفس والطب النفسى ( انجلیزى – عربى ) ، الجزء الأول ، دار النهضة العربیة : القاهرة .
زهران ،حامد عبد السلام (1982) : التوجیه والإرشاد النفسى ، عالم الکتب : القاهرة .
الداهرى ، صالح حسن (2005) : علم النفس الإرشادى نظریاته وأسالیبه الحدیثة ، ( الطبعة الأولى ) ، دار وائل للنشر : عمان .
محمد ، صالح عبد الفتاح (2018) : أثر برنامج إرشادى قائم على التربیة العقلانیة الانفعالیة فى تحسین الکفاءة الانفعالیة لدى الأطفال المکفوفین بمدینة أسیوط ، رسالة دکتوراه ، کلیة التربیة ، جامعة أسیوط .
إبراهیم ،عبد الستار ، الدخیل ،عبد العزیز ، إبراهیم ، ورضوى (1993) ، العلاج السلوکى للطفل وأسالیبه ونماذج من حالاته ، مجلة علم المعرفة ، العدد 180 ، المجلس الوطنى للثقافة والفنون والآداب : الکویت .
محمد ، محمد إبراهیم (2007) : مدى فاعلیة برنامج إرشادى لخفض القلق لدى المراهقین فاقدى البصر ، رسالة دکتوراه ، کلیة التربیة ، جامعة أسیوط .
الفرح ، یعقوب (2006) : التوافق النفسى لدى المعاقین بصریاً وحرکیاً وسمعیاً وعلاقته بالجنس والعمر ، المجلة العربیة للتربیة الخاصة ، الریاض ، ع 9 ، مجـ 17 ، دیسمبر ، ص ص 244 – 289 .
محمد ، هدى شعبان (2010) : فاعلیة برنامج إرشادى فى تنمیة القدرة على التمییز الانفعالى لدى الأطفال الصم فى ضوء نظریة العقل ، رسالة دکتوراه ، کلیة التربیة ، جامعة أسیوط .
Agar, C. (2004): Parental socialization of Emotion and Effect Recognition in school-aged children, unpublished Master Dissertation, Windsor University, available at: http://www.proquest.com
Battaglia, M. (2004): Children is crimination of expressions of emotions. Relationship withindices of social anxiety and shyness, Journal of the American Academy of children and Adolescent psychiatry, 43 (3), 358 – 365.
Baum, K. & Nowicki, S. (1998): perception of emotion: Measuring decoding accuracy of adult prosodic cues varying in intensity . Journal of Nonverbal Behaviour, 22 (2), 89 – 107.
Buite laar, J., Vanderwees, M., Seaab, J. & Vander Gaag, R. (1999 a): Verbal Memory and performance IQ predict theory of mind and Emotion Recognition Ability in children with Autistic spectrum Disorders and psychiatric control children. Journal of child psychology and psychiatry, 40 (6), 689 – 881.
Casey, R. & Fuller, L. (1994): Emotions and situations questionnaire .Journal of Nonverbal Behavior, 188, 57 – 87.
George, P. (2007): Social Emotional outcomes following A computer  Based intervention Disorders, unpublished Doctoral Dissertation, Kansas University. Available at:
http//www.proquest.com.
Izard, C. (1971): The face of Emotion. New York application-centaury-crofts.
Kathryn, M. (2006): Effects of Anxiety induction on facial recognition skills with in a sample of adult victims of childhood abuse, unpublished Doctoral Dissertation, western Michigan University, Kalamazoo, Michigan. Available at: http://www.proquest.com
Laund & Simson, S. (2001) Alexithmia Emotion and somatic complaints journal of personality, 69 (3). 483 – 510.
Liberman, L. J. (2003): Fitness for individual who are visually impaired or deaf blind, Review (on-line) 3 a. Available at file “A: EBS cohast – H – JML”.
Margaret, B. (1995): The victoria Emotion Recognition Test: Evolution with A Head injured sample, unpublished Doctoral Dissertation, Victoria University. Available at: http://www.proquest.com
Mountain, M. (1993): Victoria Emotion Recognition Test, unpublished Doctoral Dissertation, Victoria university. Available at: http://www.progwest.com
Nowicki, S. & Duke, M. (1994): Individual differences in the nonverbal communication of Affect the Diagnostic analysis of nonverbal Accuracy scale. Journal of nonverbal behavior, 18, 9 – 33.
Nowiki, S. & Mitchell, J. (1998): Accuracy in identifying affect in child and adult faces and voices and social competence in preschool children. Genetic, social, and general psychology monographts, 124 (1), 39 – 59.
Phillips, H., Maclean, R. & Allen, R. (2002): Age and the understanding of emotion: neuropsychological and socio-cognitive perspectives – Journal of Gerontology series B: psychological sciences and social sciences, 57 b (6), 526 – 530.
Pones, F., Lawson, J., Harries, P., Derosnay, M. (2003): Individual differences in children’s Emotion understanding Effects of age and languages can din avian, journal of psychology, 44, 347 – 353.
Raltiff, A. (2006): The role of culture and age in the identification and processing of nonverbal facial expression of emotion. Unpublished Master Dissertation, Michigan state University. Available at: http://www.proquest.com
Rayisa, M. (1994): Factors Affection Recognition of facial expression of emotion, unpunished Doctoral Dissertation, Delaware University. Available at http://www.proquest.com