الرضا الوظيفى لدى معلمى التربية الخاصة وعلاقته ببعض المتغيرات Level Of job Satisfaction With Special Education Teachers And Its Relation With Some Variables

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية البنات جامعه عين شمس

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الکشف عن مستوى الرضا الوظيفي لدى معلمي التربية الخاصة وعلاقته ببعض المتغيرات , اعتمدت الدراسة الحالية على المنهج الوصفي التحليلي , وتکونت عينة الدراسة من (150) من معلمين التربية الخاصة بواقع (70) معلم و( 80 ) معلمة تربية خاصة بمحافظة الشرقية بمدارس التربية الخاصة ( حکومي - خاص ) بمدينة الزقازيق ومنيا القمح ، تم اختيارهم بالطريقة العشوائية الطبقية متوسط أعمارهم ( (45 . 25 وانحراف معياري ( 12 .15) , وقد استعملت الدراسة اداة استبيان مستوى الرضا الوظيفي لدى معلمي التربية الخاصة , واسفرت نتائج الدراسة عن وجود درجة من الرضا الوظيفي لدى معلمي التربية الخاصة ووجود فروق داله إحصائيًا في الرضا الوظيفي لدى معلمي التربية الخاصة تعزى لبيئة العمل ونظامه (حکومي- خاص ) لصالح بيئة العمل الحکومي وکذلک فروق بين حيث الجنسين (ذکور واناث) لصالح الإناث , وکذلک لمتغير المؤهل الدراسي: (دکتوراه - ماجستير - دبلوم تربية خاصة - بکالوريوس تربية خاصة) لصالح المؤهل الأعلى , وکذلک لمتغير سنوات الخبرة في الوظيفة الحالية (أقل من خمس سنوات- من ستة إلي عشرة- أکثر من عشرة) لصالح عدد سنوات الخبرة الأکثر کذلک نوع الاعاقة التي يعمل لها المعلمين .
Abstract: The Study Aimed at identifying The Level Of job Satisfaction With Special Education Teachers And Its Relation With Some Variables. The Study Depends On Descriptive Analytical Method With A Sample Of (150) Special Education Teacher  (70 male and 80 female) in private and governmental schools in Alzgazeeg And Menya Alqamh Cites, , they were chosen by the stratified random method, the average age was (25:45 and a standard deviation (12.15). The Study Used The Level Of Employment Satisfaction For Special Education Teachers Scale prepared by the researcher, The Study Results Show  that the sample of study has a degree of  job satisfaction( Private And Governmental ) . There are statistically significant differences in the level of job satisfaction among special education teachers due to the work environment and its system (governmental - private) in favor of the government work environment. There are  differences attributed to the gender variable (males and females) in favor of females, as well as differences attributed to the academic qualification variable (PhD - Master - Diploma in Special Education - Bachelor of Special Education) in favor of the higher qualification. There are differences attributed to the variable of years of experience in the current job (less than five years - from six to ten - more than ten) in favor of the number of years of experience more, as well as differences due to the type of disability that the teachers deal with

الكلمات الرئيسية