فعالية التدريب القائم على التکامل بين أسلوب تأخير التغذية الراجعة والأساليب التقليدية فى علاج التلعثم لدى المراهقين The effectiveness of training based on the integration between delaying feedback Method and the traditional methods of treating stuttering in adolescents

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کليه علوم ذوى الاحتياجات الخاصة

المستخلص

   هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق فاعلية التدريب القائم على التکامل بين أسلوب تأخير التغذية الراجعة والأساليب التقليدية فى علاج التلعثم لدى المراهقين، وقد بلغت عينة الدراسة النهائية (20) مراهقاً من الذين تتراوح أعمارهم ما بين (12- 18) سنة والمترددين على وحدة التخاطب بمستشفى جامعة أسيوط وتم تقسيم العينة إلى مجموعتين تجريبية وضابطة بعد إجراء التکافؤ فى متغيرات العمر والذکاء وشدة التلعثم واستخدامت الباحثة فى الدراسة المنهج التجريبي، کما استخدمت العديد من الأدوات من بينها: مقياس شدة اللجلجة إعداد/ سهير محمود أمين (2016)، ومقياس استانفورد بينيه لقياس الذکاء الصورة الخامسة تعريب وتقنين /صفوت فرج (2011)، والبرنامج العلاجي التخاطبي إعداد / الباحثة، وأسفرت نتائج الدراسة عن فاعلية البرنامج العلاجى فى تخفيف شدة التلعثم وتحسين مهارات التواصل الاجتماعى لديهم  واتضح ذلک فى دلالة الفروق بين المجموعة التجريبية والضابطة لصالح المجموعة التجريبية ، وأيضا دلالة الفروق بين رتب أفراد المجموعة التجريبية فى القياسين القبلى والبعدى على مقياسى شدة اللجلجة لصالح القياس البعدى ، کما استمر احتفاظ المجموعة التجريبية بالمکتسبات العلاجية حتى مرور شهرين من القياس البعدى .
The present  study aimed to verify the effectiveness of training based on integration between delayed auditory feedback and traditional methods for the treatment of stuttering among adolescents. The final study sample consisted of  (20) adolescents between the ages of (12-18) years and those who hesitate to phonatricas Unit in Assiut University hospital .The sample was divided into two experimental and control groups after the equivalence procedure in the age, intelligence and severity of stuttering variables, and several tools were used in the study, among them: The intensity of the stroke measure prepared by / Suhair Mahmoud Amin (2016), and the Stanford Benedict scale to measure intelligence, the fifth image Arabization and legalization / Safwat Faraj (2011), and the speech therapy program prepared by the researcher. and the results of the study resulted in the effectiveness of the treatment program in reducing the severity of stuttering and improving social communication skills They have demonstrated this in the significance of the differences between the experimental group and the control group in favor of the experimental group, and also the significance of the differences between the ranks of the members of the experimental group in the pre and post measurements on the two gauge intensity scales in favor of the dimensional measurement, and the experimental group also maintained the therapeutic gains T two months after the telemetric.
 

الكلمات الرئيسية


جمال السعید (1997): فاعلیة بعض الاستراتیجیات التعلیمیه على تحصیل طلاب المرحلة الثانویة العامة المعتمدین والمستقلین عن المجال الإدراکی ومهاراتهم فی حل المشکلة الفیزیائیة. رسالة دکتواره غیر منشور، کلیة التربیة جامعة الأزهر.
حسنین محمد البرهمتوشی وأحمد نبوی عیسى (2015): أثر التقنیات المساندة لبرامج التدریب السلوکی فى علاج اضطرابات الکلام لدى الطلاب، مجلة عجمان للدراسات والبحوث دوریة محکمة، المجلد الرابع عشر – العدد الأول.
طارق زکى موسى (2008): سیکولوجیة التلعثم فى الکلام رؤیة نفسیة علاجیة إرشادیة, الطبعة الأولى, القاهرة, دار العلم والإیمان للنشر والتوزیع.
عبدالنبى أبوضیف محمد حامد (2008): فاعلیة برنامج تکاملی للعلاج باللعب والعلاج الظلی فی تخفیف التلعثم لدى تلامیذ الحلقة الأولى من التعلیم الأساسی, رسالة ماجستیر، جامعة سوهاج, کلیة التربیة.
لطفی الشربینی (2003) معجم مصطلحات الطب النفسى. الکویت: مؤسسة الکویت للتقدم العلمى.
محمد محمود النحاس (2006): سیکولوجیة التخاطب، القاهرة: دار زهراء الشرق.
ناریمان محمد رفاعى (2010): دراسةلمستوى فعالیة الذات المدرکة لدى عینة من المراهقین المتلعثمین، مجلة کلیة التربیة ببنها، عدد أکتوبر 306- 309.
ناریمان الرفاعی (2011) :برنامج تدریبی لخفض شدة التلعثم لدى عینة من المراهقین المتلعثمین مجلة کلیة التربیة. جامعة بنها، 22 (85)، 266- 236  .
نهى محی الدین حسین (2011): دراسة مدى فاعلیة برنامج إرشادى انتقائى لعلاج الرهاب الاجتماعی فی تخیف مستوى اللجلجة لدى عینة من أطفال المرحلة الابتدائیة المتلجلجین، جامعة عین شمس.
یحیى حسین القطاونة (2013): فاعلیة برنامج تدریبی فی علاج التلعثم وأثره فى مستوى الثقة بالنفس لدى الأطفال المتلعثمین، رسالة دکتوراه، کلیة التربیة، (المدینة المنورة) السعودیة، جامعة طیبة.
Antipodal, E,  Suzanne, C , purdy M arjorie Blakeiey shelley Williams (2018 )  Effects  Altered auditory feedback (AAF) on stuttering frequen during  monoiogue speech Production Original Ressearch Article. journal of Fliuency Disorders. 33, 4. December. 274-290.         
Blood, Gordon, Blood, Ingrid, Tellis, Glen, Gabel& Rodney (2001): Communication apprehension and self-perceived Communication competence in adolescents who stutter. Journal of Fluency Disorder, 26,161 -178 .                         
Bloodstein, O. (1995) A Handbook on Stuttering (5th edn). San Diego, CA: Singular Publishing Group.
Boyle, M. P., Blood, G. W., & Blood, I. M. (2009). Effects of perceived causality on perceptions of persons who stutter. Journal of Fluency Disorder, 34(3), 201-218.                        
Cook. M. (2009): Outcomes for adult malas using speech Easy RTM                    Fluency Device  for one year Southern llinois University at carbondala, ph d thrsis 33,90- 846.                                                                                                  
Carey, B., O.Brain, Onslow, M., Block, S., Jones, M., & Packman, A. (2010). Randomized Controlled Non- Inferiority Trial of a Telehealth Treatment for Chronic Stuttering: The Camperdown program. International Journal of Language & communication disorders, 45 (1), 108-120.           
Ezrati- Vinacour, R., & Levin, I. (2004). The relationship between anxiety and stuttering: A multidimensional approach.  Journal of  Fluency Disorder,     29(2), 135-148.
Hearne, A., Packman, A., Onslow, M., & Obrain, S. (2008). developing Treatment for Adolescents Who Stutter: A phase I Trial of the Camperdown program. Language, Speech, and Hearing Services in schools, 39 (4), 487-497.       
Hearne, A., Packman, A., Onslow, M., & Quine, S.(2008). Stuttering and its              treatment in adolescence: The perceptions of people who stutter.               Journal of fluency disorders, 33(2), 81-98.            
Hearne, Anna, Packman, Anna, Onslow, Mark & Quine, Susan (2008): Stuttering and its Treatment in adolescence: The perceptions of people who Stutter. Journal of fluency Disorder, 33, 81-98.             
Lincoin, M; packman  A;  Onsiow. M; Jones, & Man (2010): Experimental  Speech of Aduits Who Stutter. Journal of Speech. Language and Hearing Research (Online) Rockville: 53, 5, 1122.
Laiaho, A., & Klippi, A. (2007). Long-and short-term results of childer and adolescents therapy courses for stuttering. International journal of language & communication disorder, 42(3), 367-382.
Matsumoto, D. R. (Ed.). (2009). The Cambridge dictionary of psychology (vol.  114). Cambridge: Cambridge University Press.  
Stuart, A Suzanne, Mark &Quine (2018) the Effect of Frequency Altered feedback on Stuttering Duration and Type, journal of Speech Language, and Hearing Research. Research.Rockville., 51,4, 889.  
SFA. (2017, sep 8). Stuttering Facts and Information. Retrieved from Stuttering Foundation of America:  http;//www.stutteringhelp.org/faq      
Picoloto L.A., Cardoso A.C.V., Cerqueira A.V. & Oliveira C.M.C. (2017): Effect                   of delayed auditory feedback on stuttering with and without central                      auditory processing disorders, Article in English, Portuguese .
Pollard, R. Ellis J & Ramig, p. (2009): Application of the Speech Easy to                Stuttering Treatment; introduction; Background. And preliminary Observations in Treatment of Stuttering, Established and Emerging                      interventions by Barry Guitar and Rebecca McCauley; page 314.